Воскресенье
19.05.2024
01:51
Форма входа
Категории раздела
Мои статьи [47]
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 24
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Персональний сайт психолога НВК Бовкун Наталії Володими...
    Главная » Статьи » Мои статьи

    Проблема дезадаптації дітей підліткового віку, як одна із причин виникнення неврозу.


    Проблема дезадаптації дітей підліткового віку, як одна із причин виникнення неврозу.

    Проблема дезадаптації підлітків одна із причин виникнення неврозу. Для багатьох дітей адаптація в нових умовах є складним випробуванням. Дитина стикається з проблемами, які не в силах вирішити сама. В результаті у неї можуть виникнути шкільні неврози. Аналізуючи зниження успішності в 10-х класах, ми прийшли до думки про необхідність перехідного, адаптаційного періоду не лише для першокласників, але і для 10-х класів, що вчаться, адже ці "школярі із стажем" знаходяться тепер в нових умовах (нова система знань).

    Незалежно від того, яким чином починається навчальний рік в школі, процес адаптації так чи інакше йде. Питання тільки в тому, скільки часу піде у дитини та вчителя на нього, і наскільки цей процес буде ефективний. Тому, сенс адаптаційного періоду у школі полягає у тому, щоб зробити природний процес адаптації інтенсивнішим. Г. А. Цукерман називає цей період своєрідною ініціацією у новий вік, у нову систему стосунків з дорослим, однолітком і самим собою.

    У юності особливо зростає необхідність у визнанні та захищеності, потреба в спілкуванні і, одночасно, у відособленні. Спілкуючись з людьми, хлопці та дівчата відчувають потребу у знаходженні своєї позиції у їхньому середовищі, свого "Я". Тому особливе задоволення у юності приносить можливість зануритися у себе, досліджувати свої думки, почуття, вчинки. Крім того, важливою соціальною потребою цього віку є потреба у пошуковій активності, у самовизначенні, у побудові життєвих перспектив. Відповідно, через увесь зміст адаптаційного періоду, по нашому задуму, проходить ідея самопізнання та самовизначення у життєвих цінностях та сенсах, у власних очікуваннях на перспективу, у поданні образу "Я" (як на власні очі, так і очима інших).

    Шкільна дезадаптація являє собою неможливість навчання й адекватної взаємодії дитини з оточенням в умовах, які існують в індивідуальному мікросоціальному середовищі. Найбільш часто шкільна дезадаптація проявляється у неможливості навчання дитини за програмою, адекватною його здібностям, а також у порушеннях поведінки, що не відповідає прийнятим дисциплінарним нормам.

    Шкільна дезадаптація являє собою складне вторинне соціально-особистісне явище, що є результатом порушеної взаємодії особистості школяра й середовища. Роль факторів грають особливості психологічного клімату у педагогічному колективі, особистісні характеристики вчителів, адміністрації й персоналу школи, психогігієнічні фактори навчального процесу, взаємини у родині, психічне здоров'я батьків школяра, між персональні відносини у середовищі однолітків і т.п.

    Будь-який з перерахованих факторів може створювати передумови для виникнення шкільної дезадаптації, але центральне місце у її поведінці все-таки має психічний фактор - особливості особистості дитини у всьому їхньому різноманітті у процесі становлення й взаємодії з середовищем.

    У походженні шкільної дезадаптації ніколи не бере участь один ізольований із причинних факторів. Шкільна дезадаптація є результатом впливу всього комплексу факторів, причому, зазначені фактори не тільки де компенсують підлітка, але й патологічно взаємодіють один з одним. Так, наприклад, при зниженні успішності й порушенні дисципліни у школі, обумовлених стертим депресивним станом, виникає ситуація осудження учня вчителями. У щоденнику з'являються "двійки", зауваження про те, що підліток прогулює й грубить педагогам; у школу викликаються батьки; підлітка "розбирають" на педраді, загрожують виключити зі школи. Батьки починають сваритися між собою, не маючи єдиної установки відносно виховання дитини й не розуміючи щирої причини змін його успішності й поводження. Батько жорстоко карає дитину, часом починає випивати, відгороджується або зовсім йде з родини, у зв'язку із чим у матері виникають невротичні й депресивні розлади. Матеріальне благополуччя родини погіршується.

    Тим часом, неспроможний, незрозумілий, нездатний учитися й змінити ситуацію підліток починає прогулювати заняття, рано або пізно приходить в асоціальну компанію, що його охоче приймає й, як здається підліткові, розуміє. У пошуках хоча б тимчасового полегшення свого щиросердечного стану підліток починає курити, випивати, пробує наркотики, а надалі зовсім припиняє відвідувати школу. Тим часом його положення в родині стає усе більш й більш важким. Школа в цих випадках безжалісно відкидає неугодного учня, так і не розібравшись у суті його проблем.

    У популярно викладеної тут типової, "модельної", ситуації взаємодіють всі фактори: шкільний, сімейний, зовнішній, соматичний, психічний. Саме останній - психічний (у цьому випадку депресія) - становить тут основну, хоча й не єдину, основу шкільної дезадаптації, з відсутністю якої усі інші фактори значною мірою втрачають свою руйнівну силу. Активні, цілеспрямовані, емоційно врівноважені, товариські особистості у будь-якому віці здатні протистояти негативним впливам і, як правило, при будь-яких обставинах залишаються адаптованими у мікросоціальному середовищі.

    Депресивні ідеаторні розлади проявляються у сповільненості мислення, труднощах або неможливості осмислення й запам'ятовування навчального матеріалу, відмові від ситуацій з необхідною розумовою напругою. Депресивні школярі усе більше часу витрачають на готування домашніх завдань, зв'язуючи це в основному з ускладненням навчальної програми. Стрімке падіння успішності при збереженні колишнього рівня домагань, у загальному відповідним природним здатностям дитини або підлітка, веде спочатку до тривалого просиджування за уроками, виконання яких уже не приносить задоволення, а, навпроти, супроводжується роздратуванням і люттю.

    При відсутності успіхів від посилених занять підліток надалі прагне уникнути ситуацій, що контролюють якість досягнень, тайкома пропускає деякі уроки, контрольні, а потім і зовсім припиняє відвідувати школу.

    Батьки, педагоги, однокласники, дійсно, не можуть пояснити зміни характеру підлітка й падіння його успішності, розцінюючи ці прояви як лінь, розпещеність, розбещеність або знаходячи цьому причини у сварці із приятелями, впливі вулиці, дурної компанії. Відповідно, найближче оточення, у тому числі рідні, до такого підлітка підходять із дисциплінарними мірками - вимогами, осудженнями, стягненнями, покараннями, часом публічними й дуже жорстокими.

    Уражений, незрозумілий, зневірений що-небудь змінити у своєму житті, підліток реагує на всі зауваження у своєї адресу брутальністю, різкістю, словесною, а іноді й фізичною агресією, яке призводить до розвитку неврозу у підлітка. Він стає конфліктним, забіякуватим, зарозумілим і нетерпимим. У родині він потайливий, ворожий, особливо до того з батьків, хто проявляє більшу жорстокість і прямолінійність. Опозиційність, негативізм, заперечення авторитетів у цих випадках виступають у перебільшеній, гротескній формі. Можливі різного роду істероформні стани, демонстративні спроби самогубства, відходи з будинку й бродяжництво.

    Пропускаючи школу, такий підліток часто зіштовхується з асоціальною компанією, що стає для нього своєрідним притулком і захистом від вимог школи й родини. У пошуках полегшення свого стану, теперішньої радості він пробує курити, вживає алкоголь, наркотичні й токсичні речовини, що, як правило, не приносить помітного поліпшення стану, а, навпроти, збільшує його.

    Таким чином, механізми соціальної дезадаптації, в основі якої лежать депресивні розлади,що можуть стати причиною розвитку стійкого неврозу у підлітка надзвичайно різноманітні й обумовлені всім спектром соціальних, психічних і соматичних факторів, що перебувають у тісному взаємозв'язку.

     

     

     

     



    Источник: http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/
    Категория: Мои статьи | Добавил: natali (04.09.2012)
    Просмотров: 1690 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Имя *:
    Email *:
    Код *: