Проблема дезадаптації дітей підліткового віку, як одна із причин
виникнення неврозу.
Проблема дезадаптації підлітків
одна із причин виникнення неврозу.
Для багатьох дітей адаптація в нових умовах є складним випробуванням. Дитина
стикається з проблемами,
які не в силах вирішити сама. В результаті у неї можуть виникнути шкільні
неврози. Аналізуючи зниження успішності в 10-х
класах, ми прийшли до думки про необхідність перехідного, адаптаційного періоду
не лише для першокласників, але і для 10-х класів, що вчаться, адже ці
"школярі із стажем" знаходяться тепер в нових умовах (нова система
знань).
Незалежно від того, яким чином
починається навчальний рік в школі, процес адаптації так чи інакше йде. Питання
тільки в
тому, скільки часу піде у дитини та
вчителя на нього, і наскільки цей процес
буде ефективний. Тому, сенс
адаптаційного періоду у школі полягає у тому, щоб зробити природний процес
адаптації інтенсивнішим. Г. А. Цукерман називає цей період своєрідною
ініціацією у новий вік, у нову систему стосунків з дорослим, однолітком і самим
собою.
У юності особливо зростає
необхідність у визнанні та захищеності, потреба в спілкуванні і, одночасно, у
відособленні. Спілкуючись з людьми, хлопці та дівчата відчувають потребу у знаходженні своєї позиції у їхньому середовищі, свого "Я".
Тому особливе задоволення у юності приносить можливість зануритися у себе, досліджувати свої думки,
почуття, вчинки. Крім того, важливою соціальною потребою цього віку є потреба у пошуковій активності, у самовизначенні, у побудові життєвих перспектив. Відповідно,
через увесь зміст адаптаційного періоду, по нашому задуму, проходить ідея
самопізнання та
самовизначення у
життєвих цінностях та сенсах, у власних очікуваннях на перспективу, у поданні образу "Я" (як на власні
очі, так і очима інших).
Шкільна дезадаптація являє собою неможливість навчання й адекватної
взаємодії дитини з оточенням в умовах, які існують в індивідуальному
мікросоціальному середовищі. Найбільш часто шкільна дезадаптація проявляється у
неможливості навчання дитини за програмою, адекватною його здібностям, а також
у порушеннях поведінки, що не відповідає прийнятим дисциплінарним нормам.
Шкільна дезадаптація являє собою складне вторинне
соціально-особистісне явище, що є результатом порушеної взаємодії особистості
школяра й середовища. Роль факторів грають особливості психологічного клімату у
педагогічному колективі, особистісні характеристики вчителів, адміністрації й
персоналу школи, психогігієнічні фактори навчального процесу, взаємини у
родині, психічне здоров'я батьків школяра, між персональні відносини у середовищі
однолітків і т.п.
Будь-який з перерахованих факторів може створювати
передумови для виникнення шкільної дезадаптації, але центральне місце у її
поведінці все-таки має психічний фактор
- особливості особистості дитини у всьому їхньому різноманітті у процесі
становлення й взаємодії з середовищем.
У
походженні шкільної дезадаптації ніколи не бере участь один ізольований із
причинних факторів. Шкільна дезадаптація є результатом впливу всього комплексу
факторів, причому, зазначені фактори не тільки де компенсують підлітка, але й
патологічно взаємодіють один з одним. Так, наприклад, при зниженні успішності й
порушенні дисципліни у школі, обумовлених стертим депресивним станом, виникає ситуація
осудження учня вчителями. У щоденнику з'являються "двійки",
зауваження про те, що підліток прогулює й грубить педагогам; у школу
викликаються батьки; підлітка "розбирають" на педраді, загрожують
виключити зі школи. Батьки починають сваритися між собою, не маючи єдиної
установки відносно виховання дитини й не розуміючи щирої причини змін його
успішності й поводження. Батько жорстоко карає дитину, часом починає випивати, відгороджується
або зовсім йде з родини, у зв'язку із чим у матері
виникають невротичні й депресивні розлади. Матеріальне благополуччя родини
погіршується.
Тим часом, неспроможний, незрозумілий, нездатний учитися
й змінити ситуацію підліток починає прогулювати заняття, рано або пізно
приходить в асоціальну компанію, що його охоче приймає й, як здається
підліткові, розуміє. У пошуках хоча б тимчасового
полегшення свого щиросердечного стану підліток починає курити, випивати, пробує
наркотики, а надалі зовсім припиняє відвідувати школу. Тим часом його положення
в родині стає усе більш й більш важким. Школа в цих випадках безжалісно
відкидає неугодного учня, так і не розібравшись у суті його проблем.
У популярно
викладеної тут типової, "модельної", ситуації взаємодіють всі
фактори: шкільний, сімейний, зовнішній, соматичний, психічний. Саме останній - психічний (у цьому випадку депресія) -
становить тут основну, хоча й не єдину, основу шкільної дезадаптації, з відсутністю якої
усі інші
фактори значною мірою втрачають свою руйнівну силу. Активні, цілеспрямовані, емоційно врівноважені,
товариські особистості у будь-якому віці здатні протистояти негативним впливам і, як
правило, при будь-яких обставинах залишаються адаптованими у
мікросоціальному середовищі.
Депресивні ідеаторні розлади проявляються у
сповільненості мислення, труднощах або неможливості осмислення й
запам'ятовування навчального матеріалу, відмові від ситуацій з необхідною
розумовою напругою. Депресивні школярі усе
більше часу витрачають на готування домашніх завдань, зв'язуючи це в основному
з ускладненням навчальної програми. Стрімке падіння успішності при збереженні
колишнього рівня домагань, у загальному відповідним природним здатностям дитини
або підлітка, веде спочатку до тривалого просиджування за уроками, виконання
яких уже не приносить задоволення, а, навпроти, супроводжується роздратуванням
і люттю.
При відсутності успіхів від посилених занять підліток
надалі прагне уникнути ситуацій, що контролюють якість досягнень, тайкома
пропускає деякі уроки, контрольні, а потім і зовсім припиняє відвідувати школу.
Батьки, педагоги, однокласники, дійсно, не можуть
пояснити зміни характеру підлітка й падіння його успішності, розцінюючи ці
прояви як лінь, розпещеність, розбещеність або знаходячи цьому причини у сварці
із приятелями, впливі вулиці, дурної компанії. Відповідно, найближче оточення,
у тому числі рідні, до такого підлітка підходять із дисциплінарними мірками -
вимогами, осудженнями, стягненнями, покараннями, часом публічними й дуже
жорстокими.
Уражений, незрозумілий, зневірений що-небудь змінити у
своєму житті, підліток реагує на всі зауваження у своєї адресу брутальністю,
різкістю, словесною, а іноді й фізичною агресією, яке призводить до розвитку
неврозу у підлітка. Він стає конфліктним, забіякуватим, зарозумілим і
нетерпимим. У родині він потайливий, ворожий, особливо до того з батьків, хто
проявляє більшу жорстокість і прямолінійність. Опозиційність,
негативізм, заперечення авторитетів у цих випадках виступають у перебільшеній,
гротескній формі. Можливі різного роду істероформні стани, демонстративні спроби
самогубства, відходи з будинку й бродяжництво.
Пропускаючи школу, такий підліток часто зіштовхується з
асоціальною компанією, що стає для нього своєрідним притулком і захистом від
вимог школи й родини. У пошуках полегшення свого
стану, теперішньої радості він пробує курити, вживає алкоголь, наркотичні й
токсичні речовини, що, як правило, не приносить помітного поліпшення стану, а,
навпроти, збільшує його.
Таким чином, механізми соціальної дезадаптації, в основі
якої лежать депресивні розлади,що можуть стати причиною розвитку стійкого
неврозу у підлітка надзвичайно різноманітні й обумовлені всім спектром
соціальних, психічних і соматичних факторів, що перебувають у тісному
взаємозв'язку.
Источник: http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/ |