Що викликає зацікавленість до тих чи інших
предметів? Причин багато, але найбільш поширені наступні:
—
цікаве
викладання предмета;
—
інтерес
до самої науки;
—
престижність
даної сфери знань;
—
практична
значимість предмета, пов'язана з життєвими планами;
—
успіхи
в навчанні з цього предмета;
—
захопливість
самого процесу отримання знань, що вимагає розумової і практичної активності.
Відкинувши пасивний метод навчання, батьки
мають викликати у дитини прагнення самостійно здобувати знання. Не
запам'ятовувати, а перед усім аналізувати, осмислювати, розуміти матеріал,
виявляти особисту розумову активність у засвоєнні навчального матеріалу — ось
до чого слід привчати підлітків. Тоді і запам'ятовування стане більш легким і
ґрунтовним. Треба навчити дитину не запам'ятовувати все підряд, а вилучати
головне, встановлювати в тексті смислові зв'язки і відношення, співвідносити
нові знання з тими, що були засвоєні раніше, при цьому контролювати себе,
самостійно ставити запитання до тексту, і ще багато чого іншого.
Треба навчити підлітка зупиняти увагу на
тому, чого він не знає або не розуміє. Іноді школярі не розуміють не лише
окремих слів або висловлювань: вони, читаючи підручник, зустрічають і
незрозумілі думки. Чи звертають вони увагу на ці думки? Чи намагаються їх
«розшифрувати»? Чи завжди встановлюють для себе такий факт: в тексті є незрозуміла
думка?
Часто дорослі не переймаються проблемою
нерозуміння їхніми дітьми нового матеріалу. Ми не лише не виховуємо в дітях
прагнення знайти відповідь, подолати бар'єр цього нерозуміння, але іноді
навіть перешкоджаємо. Зазвичай і в родинах, і в школі складається неправильне
ставлення до того, що учень не розуміє чогось: це вважається йому за провину,
може викликати докір, осудження або навіть глузування.
Як слід чинити у цьому випадку? Ставлення
дорослих до підлітка має бути доброзичливим, уважним, заохочувальним. Бо
інакше дитина, зіткнувшись з глухою стіною байдужості, втратить бажання пізнати
цей світ, відкрити для себе його таємниці. Батьки мають дати зрозуміти школяреві,
що дійти суті незрозумілого — важлива і необхідна справа. Це розуміння — перша
сходинка активної обробки нових знань. Подивитись у вічі своєму Незнанню або
нерозумінню— це перший поштовх до того, щоб забажати дізнатись і зрозуміти.
Саме дізнатись і зрозуміти,'а не просто вивчити.
|